ЧIАН Чани чIалачIисса ЦIусса лу Бухсса лу НукIу заманнулсса лу
lakkumaz.narod.ru/«Лакку дуниял (ниттил мазрал лу)»/ХьхьичIмахъ

Лакку дуниял
(ниттил мазрал лу)

Предисловие

О современном состоянии лакского языка написано немало. Предпринято  немало полезных шагов для оздоровления ситуации. В 1997 году по инициативе и руководстве д.ф.н. Нурислама Джидалаева была организована общереспубликанская научно-практическая конференция, где ключевое место занимала проблема лакского языка. В 2003 году был организован круглый стол на тему «Современное состояние и пути развития лакского языка» (по итогам этого мероприятия выпущена книга «Лакку мазрал пикрирдай» — «Размышления о лакском языке»). Решили внести свою лепту в общее дело и мы, работники отдела вещания на лакском языке. Было у нас в этом за кем последовать. Такая работа делалась сотрудниками ГТРК «Дагестан» и ранее. Например, сознавая состояние своего родного языка, работники татской редакции Нисон Гилядов и Наида Авшалумова еще много лет тому назад создали учебник татского языка. Нынешние технические возможности значительно шире, и не воспользоваться ими грех. Поэтому мы поставили задачу несколько шире — создать аудио-самоучитель лакского языка.

Почему же возникла необходимость выпускать еще один труд, ведь уже выпущено несколько разговорников. Надо быть благодарным этим людям — д.ф.н. профессору Г. К. Буржунову, неутомимому энтузиасту Д. Дигиеву, д.ф.н. профессору Х. М. Халилову не только за их создание, но и, что же значительно важнее, за поиск. Но создание разговорника предполагает наличие среды, где есть исключительно один язык и попадание туда человека, не владеющего этим языком. Однако такого места, где есть исключительно лакский язык, в мире нет, потому что нет ни одного лакца мало-мальски не владеющего русским языком, не способного ответить на вопросы, которые обычно бывают в этих разговорниках. Разговорник скован ситуациями, которые там описываются и которые мало связаны друг с другом. Это нарушает главный принцип, которым необходимо руководствоваться при изучении языка, а именно постепенное и последовательное накопление языкового багажа и расширение лексического фонда, которым овладеваешь. Кроме того, разговорник учит фразам, но не создает самого необходимого элемента языка — разговорной ткани.

Несмотря на то, что идея создания данного самоучителя возникла давно, не удалось создать его еще тогда, когда в лакской редакции работали такие образцы литературного произношения, как незабвенная Султанат Сайдгусайнова, которая в течение более пятидесяти лет была эталоном литературной речи, и Газа Газаев, проработавший лакским диктором более тридцати лет. Но при первой же возможности эта работа была возобновлена.

С самого начала самоучитель был задуман для молодого возраста — студентов и старшеклассников, так как именно в этом возрасте человек начинает ощущать ущербность незнания родного языка, именно в этом возрасте молодежь считает, что родители не выполнили очень важный долг, не научив их родному языку, и, наконец, именно в этом возрасте есть страстное желание наверстать упущенное, и если мы не поможем им в этом, то от каждого из этих молодых людей пойдет целая ветвь нашего маленького народа, которая, возможно, навсегда будет лишена счастья наслаждаться родной речью. Это возраст, жаждущий знаний, жаждущий всего нового. Мы прекрасно понимаем, какова глубина трагедии, когда родной язык, язык матери, как его называют лакцы, утерян навсегда. Но этому возрасту покорно все. Так поможем же ему! Такова была наша цель.

Много, слишком много людей этого возраста, жаждущих научиться родному языку, приходилось встречать нам, работая на лакском радио. Не боясь повторений, скажу, история — это спинной хребет нации (поэтому-то тот, кто не знает истории своего народа и бывает бесхребетным), музыка — дух, литература — язык нации. На этих трех китах она зиждется. Самоучитель создан из расчета покорить два кита из названных трех. Человек, совершенно не знавший родного языка, пройдя данный курс, рассчитанный на полгода или год учебы, постигнет до уровня вполне сносного понимания оригинальных художественных текстов и лакской прессы. Он даст достаточно крепкую основу для дальнейшего изучения родного языка — по существу процесса бесконечного. А это самое главное.

Несколько слов относительно названия. Человек, наблюдающий окружающий мир, находится в центре перспективы. Отсюда он видит, сюда попадают отраженные лучи и здесь он воспринимает их. Все, воспринятое им, является его миром, которому, как и предписано человеку, он дает свои названия. Представитель маленького горского лакского народа дал наблюдаемым им объектам свои названия. Так появляется лакский мир («Лакку дуниял»). Как только мы теряем названия, данные лакским языком, мы теряем и лакский мир. Пытаясь обучить природных лаков родному языку, мы стараемся расширить этот мир до его естественных пределов. Он хрупкий этот мир, потому что он маленький. Он жизненно необходимый, потому что корни у него крепкие и связь с ними  нельзя терять. Достаточно посмотреть на имена, которые оставил лакский народ, чтобы понять, какой он ценный, этот маленький лакский мир.

Данный самоучитель будет распространен по Интернету и хочется, чтобы он был доступен всем желающим совершенно безвозмездно. В дальнейшем, если будет такая возможность, хотелось бы создать интерактивный вариант учебника, что значительно ускорит процесс обучения. Есть еще одно желание — создать учебник для дошкольного возраста или начальных классов. Но это дело будущего.

Хочу поблагодарить всю группу вещания на лакском языке за помощь и поддержку. Особая благодарность Аже Шахбановне Акиевой за огромную помощь в создании этого труда и его озвучивания, Розе Гаджиевне Эльдаровой за редактирование текста (кроме того, она является автором грамматического обзора к нему) и звукорежиссеру ГТРК «Дагестан» Светлане Шамиловне Сайдгусейновой за изнурительный труд по монтажу звукозаписи и его редактированию.

Сулейман Мусаев

ХьхьичIмахъ

Лакку мазрал цIанасса тагьарданияту тамансса чивчуну бур. Мадарасса шаттирдугу лавсун бур иш-тагьар къулай дан. 1997 шинал филологиялул элмурдал доктор Нурислан Жидалаевлул сипталийну ва каялувшинналийну, сакин дурссия элму-практикалул конференция. 2003 шинал сакин бувссия «ЦIанасса тагьар ва лакку маз хьхьичIунмай баврил ххуллурду» тIисса ккуркки стол (ва даврил жямру итабавкьуну дуссар «Лакку мазрал пикрирдай. Размышления о лакском языке» тIисса кIивагу мазрайсса луттирай). Жущара шайсса гьурттушин дан кьаст лахIлай буру жугу, «Дагестан» ГТРК-лул лакрал редакциялул зузалт. Мукунсса даву ГТРК-лул зузалтрал цалчин дакъар дуллалисса. Масалдаран, татнал редакциялул зузалт Нисон Гилядовлул ва Наида Авшалумовал, цала мазрал тагьар дурчIлай, цимиралгу шинал хьхьичIва сакин бувссия ниттил мазрал дарсирдал лу. ЦIанасса техникалул сантру та чIумалнияр цукссагу хьхьичIуннайсса дур ва ми ишла къадаву хъунмасса бунагь хьунссар. Мунияту масъалагу жу бишарду чансса гьарта бувну: сакин бан лакку мазрал чичрулийнусса бакъа, чIунийнуссагу маз лахьхьай лу — аудио-самоучитель.

Ттининтугуния дунияллийн бувккунни лакку мазрал гъалгъалунсса луттирду — «разговорники лакского языка», аьркинссарив уттигу ца лу итабакьлан?  Гьалбатта, барчаллагьри ми итабавкьуминнайн, цала агьаммур давугу тийннай дацIан дурну, захIмат баврихлу д.ф.н. профессор Гь.Кь. Буржуновлуйн, уххаву къакIулсса захIматчи Д. Дигьиевлуйн, д.ф.н. профессор Х.М. Халиловлуйн, муниярвагу чан бакъасса, хIатта ххишаласса — тагьарданува личинсса ххуллурдах луглагаврихлу. Амма разговорник ишла баншиврул аьркинни инсан агьан анжагъ лакку маз бакъа цамур маз бувавагу бакъасса кIанттавун. Мукунсса кIану тIурча дунияллий бакъассар, цанчирча акъа тIий оьрус мазрай къин-чинвагу бан къакIулсса, цала мурад бувчIин бан къабюхъайсса, цIувххумунин жаваб дулун къашайсса лаккучу дунияллий. Му бакъассагу разговорникру бувну бикIайссар, дурчIин дуллалисса ца тема цамуницIун къадархIуну. Мунил маз лахьхьаврий чидар бахIлахIиссар, мунил гьалакIу буллалиссар маз лахьхьаврил яла агьаммур гьану — чIава-чIава тIий мазрал аьламирттавун уххан уллалаву, мукъул чIарав махъ бихьлай, мукъурттил луртан авадан дуллалаву. Му бакъассагу разговорникрал цаппара калимартту лахьхьин дарчагу, сакин къадайссар маз лахьлахьийни яла аьркин шаймур зат —  ихтилатрал базу. ХхялабакIу чIира бакъар.

Цалалу маз лахьхьай лу сакин баврил пикри хьхьичIва хьуну бивкIун бунугу, цайми ишру хьхьичIун бувккун, му даву ишикач дан (дузал дан) къархьуна, литературий лакку маз гъалгъа тIутIи бан кIулшиврул эбратран ккаллисса, ххюцIаллийхъайсса шиннардий лакрал радиолул дикторну зий бивкIсса аьпабиву СултIанат СайдхIусайновагу сагъну бунува ва зувиллийхъайсса шиннардий дикторну ивкIсса Гъаза Гъазаевгу зий унува. Амма сант дагьайхту даву цIунилгу дачин дарду.

Цалалу маз лахьхьай лу бакIрайва хас бувну буссия студентътуран ва лавайми классирттал дуклаки оьрчIан, цанчирча ва оьрмулийри инсаннан бувчIайсса цуксса чIарашин хьуссарив цала оьрмулуву ниттил маз къалавхьхьуну личIаврийну, гьаман ва оьрмулувур оьрчIан загьирну чIалан бикIайсса ниттил маз лахьхьин къабаву — му цала бурж нитти-буттал багьайкун биттур къабаву хъанахъишиву ва, ахирдангу, ва оьрмулувур хIасул шайсса ляличIисса гъира къалархьхьуну лирчIмур лахьхьин, махъун дагьну лирчIмур хъирив лаян дан. Агарда ва оьрмулийминнан жува кумаг къабарча, гьарцагу жагьил жува хIайран уллалиссару ниттил мазраяту тIааьн ласаврия ва мунал никирттаяту бивзмигу абадлий личIантIиссар лакку дунияллул кьатIув. Варихха яла за лахьхьаймур оьрму. Бачияра, туну баннуча миннан кумаг! Вари жул мурад.

ЧIявусса, хъинну чIявусса жагьилтал бакIрайн багьунни, жун радиолий зузиссаксса хIаллай, лакку маз лахьхьин гъирарайсса. Нава увкумур тикрал шаврияту нигьа къаувсун, учинна: тарих — му миллатрал бурхIал ттаркIри (муниятур цала миллатрал тарих къакIулма бурхIал ттаркI дакъасса, яъни бархI лавхIунасса, яхI бакъасса икIайсса), музика — му миллатрал рухIри, литература — му миллатрал мазри. Ми шанма нахлуйри бавцIуну бусса миллат. Цалалу маз лахьхьай луттираву буссар ми шамуннивусса кIива наха.

Бувагу лакку къакIулну ивкIсса инсаннангума дачIи шинал ягу шинал мутталий лахьхьин, куну, бувсса ва курс лалавсъсса инсаннаща личIисса захIмат бакъа буккин бюхъавантIиссар аслийсса лакрал магьир литературалул текстру ва лакрал пресса. Ва курсирал булунтIиссар цIакьсса гьану, биялну ниттил маз лахьхьинсса (гьала биялну маз лахьхьаву — му оьрмулухунсса даву дунугу). Мурихха яла агьаммур ишну хъанахъиссагу.

Ца-кIива махъ цIанил хIакъираву. Инсан цала лагмасса дунияллул дяри. Цува усса кIанаятур ганан лагма дуниял чIалачIисса. Лагмасса затирттаяту ладизлазисса тIинттур ганал ласласисса. Лаларсмур ганал дуниялли, цанчирча чичрулулла ккаккан бувну буссар инсаннан цанна ккаклакисса затран цIа дизан. ЧIивисса лакрал миллатрал вакилналгу дуллуну дур цанна ккаклакимунин цIарду. Мукун сакин хьуссар «лакку дуниял». Затирттан жура дуллуми цIарду хъамаритан дитарча, ми дакъа дулларча, пуч хъанахъиссар «лакку дуниял». Гьанна аслийсса лакран ниттил маз лахьхьин кумаг буллай, жу хIарачат буллай буру «лакку дуниял» цилла тIабиэсса дазурдачIан дияннин гьарта дан. Га хъинну хIура-чIурассар, зузнассар, заэвссар — «лакку дуниял», ва чIирисса дуну тIий. Амма дакъа чара бакъамурди, цанчирча цил мархри цIакьсса буну тIий. Бургияра, цукун бюхттулсса цIарду дурккун дурив чIивисса жула миллатрава! Мугу гьар бувчIиншиврул, цукун хъунмасса ххазинану хъанахъиссарив ва чIирисса «лакку дуниял».

Ва лу ппив бантIиссар Интернетравух, цукунчIавсса бадал тIалав къабувну, ччиманаща ишла бан бюхъаншиврул. Агана каши хьурча, ният дур луттирал интерактив вариантгу дан, мунийну маз лахьлахьисса мутта чIиви бан ва бигьа бан бюхъантIиссар. Дуссар ца цамургу ният — шагьрурдай ишла бансса лу бакъахьувкун, школалийн гьан бувами ва дахьва заназими оьрчIансса маз лахьхьай лу дузал бан. Иншаллагь!

Ахирданийгу, барчаллагь учин ччай бур лакрал радиолул зузалтрахь кумаграхлу ва чIарав бацIаврихлу. Хасну барчаллагь учин ччай бур Шяъваннул душ Аьжа Аькиевахь ва даву дузал дангу ва чIунийну щаллу дангу бувсса захIматрахлу,  ХIажинал душ Роза Эльдаровахь луттирал текстрал редакциялухлу (ва грамматикалулмур бутIулгу авторди), «Дагестан» ГТРК-лул чIунил режиссер Шамиллул душ Светлана СайдхIусайновахь чIунил монтаж дуллай бувсса бигьа бакъасса захIматрахлу ва мунил редакциялухлу. 

Сулайман Мусаев

____________




Текст воспроизведен по изданию:
«Лакку дуниял (ниттил мазрал лу)».

© Текст — ? взято отсюда
© Сетевая версия — A.U.L. 02.2011. a-u-l.narod.ru lakkumaz.narod.ru


Hosted by uCoz